۲۹ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۲

آذرشب در گفتگو با مهر:

علوم انسانی بر اساس جهان بینی خودمان استوار باشد/ نقش علوم انسانی در پیشرفت کشور

علوم انسانی بر اساس جهان بینی خودمان استوار باشد/ نقش علوم انسانی در پیشرفت کشور

یک عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نگاه غرب به بشریت، تاریخ و انسان یک نگاه مادی است و فرهنگشان بر اساس آن نظرات مادی استوار است گفت: بنابراین ما باید علوم انسانی را بر اساس جهان بینی خودمان استوار کنیم.

دکترمحمدعلی آذرشب عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اینکه مبانی علمی و فلسفی تحول در علوم انسانی چیستند به خبرنگار مهر گفت:علوم انسانی بر خلاف علوم طبیعی بر اساس یک جهان بینی استوار است. آنچه مسلم است ما یک جهان بینی غیر از جهان بینی مادی غرب داریم. جهان بینی غرب از همان اولی که شروع شد اصولش نظرات مادی است. اگر چنانچه یک نظرات غیر مادی هم داشته باشند آن استثنا است. روش کلی اشان مادی است. نگاه شان به بشریت، تاریخ و انسان یک نگاه مادی است و فرهنگشان بر اساس آن نظرات مادی استوار است. بنابراین ما باید علوم انسانی خود را بر اساس جهان بینی خودمان استوار کنیم.

وی افزود: این مسئله به معنای این نیست که کلیه علوم انسانی ای که در غرب تولید می شوند کنار گذاشته شوند بلکه باید از آنها مطلع شویم. ولی دنباله روی نداشته باشیم و خود باخته نشویم. بین استفاده از نظرات دیگران و خودباختگی در مقابل دیگران فرق است. همانطوری که در فصول مختلف اسلامی، منطق ارسطو ترجمه شد و تا کنون به عنوان درسی در رشته های علمی تدریس می شود مسلمانان در برابر آن خودباختگی نشان ندادند و اصیل بودند و از آن چیزی استفاده کردند و بر آن افزودند و علمی متناسب با جهان بینی اسلامی ارائه دادند.

این استاد دانشگاه تهران درمورد اینکه آیا این مبانی در جامعه علمی ما تدوین شده است هم تصریح کرد: آن سندهایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته می شود و آن حرکت هایی که می شود در این راستا است. منتها این مسئله به صورت تئوری است و تا می خواهد وارد مرحله عمل در دانشگاه ها و مراکز علمی و عملی شود زمان می برد. زیرا همین مبانی نظری وقتی وارد عمل می شوند ممکن است در مقابل بحث و گفتگو و ارائه نظرات جدید یک تغییر و تعدیلی بشوند ولی در مجموع به سمتی که این اصول و مبانی ارائه می شود درحال حرکت هستیم.

وی یادآور شد:توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی همین مسئله است منتها نیاز به واردشدن به صحنه عمل دارد اینکه نظرات مختلف در برابر آن ارائه شود و در آخر به یک صورت منظمی ارائه شود. البته این مسئله طوری نیست که جایی شروع شود و در یک جا تمام شود. علوم انسانی در طول تاریخ همیشه رشد کرده است و نظرات جدیدی بر آن اضافه  شده و همچنین در جامعه ما هم نظرات و طرح و افکار جدید ارائه خواهد شد. در نتیجه رشد این مسائل که امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می شود در آینده هم احتمال تغییرات بر اساس ورودش به صحنه عمل می رود.  

آذرشب در مورد اینکه چه نهادها و سازمان هایی باید عهده دار تدوین مبانی علمی و فلسفی تحول علوم انسانی باشند هم تصریح کرد: کلیه کسانی که سوزی در دل نسبت به اصالت هویت جامعه خود دارند عهده دار این مسئولیت هستند که می تواند به صورت فردی یا جمعی باشد. به صورت فردی افرادی فکر می کنند و طرح ارائه می دهند و به صورت دسته جمعی همانطوری که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در مراکز فلسفی علمی و پژوهشی  و مراکز تمدن اسلامی کار می شود باید یک کو شش دسته جمعی جهت ایجاد یک نهضت علمی عظیم برای تحول در علوم انسانی شود.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اینکه تحول در علوم انسانی چه نسبتی با توسعه یافتگی بومی ما دارد هم یادآور شد: علوم انسانی زیربنای کلیه حرکت های توسعه ماست. اگر چنانچه علوم انسانی ما پویا و حرکت دهنده باشد و باور و علاقه و ایمان مردم را جلب کند قطعاً به سمتی خواهیم رفت که توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 2196840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha